lørdag 23. mars 2013

Hjemmelaget speltpizza

Lørdagspizza!
Idag ble det pizza til kveldskos. Det ble en enkel barnevennlig en denne gangen. Når jeg skriver barnevennlig er det ikke fordi barna mine ikke liker mye spennende, men hvis vi tar alt på om gangen sitter de bare å pirker og lurer på hva det er for noe. Idag tok vi det vi hadde i kjøleskapet, og det var kjøttdeig og mais;)

Speltbunn:
6-700g siktet speltmel
1 pk tørrgjær
3-4 dl lunkent vann
4-5 ss olje (idag brukte jeg en chiliolje fra Oliviers, som spicet opp litt, men i en såpass stor deig blir det ikke for sterkt til ungene)
2 ts salt





Dette blandes sammen og står til heving ca 45 min-1 time (ikke nødvendig at det står så lenge, men bunnen blir ekstra god og luftig).

Fyll velger du selv. Idag hadde vi Peppes pizzasaus (Som jeg også smør langs kantene), 400 g stekt kjøttdeig, en halv løk hakket i biter, mais og revet Jarlsberg på toppen. Det er godt å bytte ut halvparten av osten med Mozarella. På toppen kjøpte vi Peppes rømmedressing.

Tips til fyll: Paprika, biffstrimler, tomat, champignon, salami/peperoni, kylling, ananas, ruccola som tas på etter at pizzaen er stekt.

Pizzaen stekes på 200 grader i ca 15 minutter, til kantene og osten er gyldne.

ENJOY!



fredag 22. mars 2013

Lasagne uten pasta

Denne oppskriften fikk jeg av Caroline som jeg jobbet sammen med tidligere. Jeg har endret litt på denne også, fordi jeg syntes det ble for mye cottage cheese i, og samme med squashen.

2 bokser hakkede tomater
1 pk kjøttdeig (4-500g)
1 squash
1 boks cottage cheese
1 rødløk
4 vårløk
4 fedd hvitløk
revet hvitost
Krydder (oregano, timian, basilikum, salt og pepper

Jeg skjærer squashen i skiver med en ostehøvel og legger de utover et stekebrett i ovnen slik at de tørker litt..(har ikke helt fått til dette, men det funker å steke dem litt iallefall).
Stek kjøttdeigen, deretter tilsettes tomatene, og finhakket rødløk, vårløk og hvitløk. Ha i krydderet og salt og pepper. La det putre litt til det tykner (hvis ikke blir det veldig mye væske i lasagnen! )
Fordel lagvis i gryta kjøttdeig, cottage cheese og squash. ost på toppen til slutt.. Det hender jeg tar et lte lag ost i midten av gryta også, bare fordi det er så godt;)
Settes i oven på 200 grader til osten er smeltet og blitt gylden.

Bon appetitt!

Bilde kommer neste gang vi har lasagne til middag;)

torsdag 21. mars 2013

Chili con carne




Denne boka var jeg og fikk låne på biblioteket i uka. Jeg hadde blitt tipset om at denne inneholdt en del hvetefritt som også inneholder mye protein. Midt i blinken, siden vi så smått har prøvd å få inn en livsstil som inneholder trening. Tør ikke si at "vi trener", for timeplanen er regelrett full til en hver tid, men vi prøver å prioritere litt egentid med trening:) Viktig for kropp og sjel! ;)

Denne oppskriften her fristet meg umiddelbart da jeg bladde gjennom boka (som mye annet! ), så denne ble prøvd ut i vår versjon samme dag jeg var og lånte den. 

Nydelig, og ikke altfor sterk heller.. (men pøs på med chili om du vil ha mer futt)

Til 4 posjoner (2 voksne og 2 barn med variabel matlyst.....)

4-500 g karbonadedeig
1 boks kidneybønner
2 boks hakkede tomater, vi brukte disse i papp fra Eldorado.
1/2 chili
1 rødløk
3 gulrøtter
1-2 hvitløksfedd
Krydder (chilipulver, spisskummen, paprika, karri, salt og pepper)

Steik kjøttdeiga med rødløk, chili, hvitløk, og krydder, Tilsett revet gulrøtter, bønner og hakkede tomater. La det putre i 5-10 minutt.

På an igjen...


Jeg har kommet frem til at jeg skal ta opp igjen denne bloggen, fordi jeg hele tiden finner oppskrifter på nett, eller i bøker, som jeg sliter med å finne igjen. Kanskje mest på grunn av en dårlig organisert oppskriftshylle her i heimen, men også fordi jeg glemmer å lagre sider når jeg finner noe på nett.

Vi har også funnet ut at minsten sannsynligvis har hvete-intoleranse. Og dermed må måltider planlegges på en litt annen måte enn tidligere. Mange av de bloggene jeg har funnet uten hvete, er også sukkerfrie og har mange fancy (og sikkert gode...og dyre...) ingredienser. Så litt av målet mitt er å samle hvetefrie oppskrifter også, som jeg finner eller prøver meg ut på.
Jeg er for tiden student, så matbudsjettet er ikke akkurat sånn superstort, så det vil nok bli en del rimelige alternativer, og sikkert også raske, men sunne, som passer i en travel hverdag:)

Denne bloggen vil rett og slett bli et sted der jeg samler det jeg finner som faller i smak hos oss i familien.

lørdag 10. september 2011

Lavkarbo-wraps

Lavkarbo wraps - lettvindt og godt:)

Stek en wraps enkelt av å piske sammen 2-3 egg og en desj melk eller fløte, tilsett gjerne litt salt og pepper for smakens skyld.


Hakk sammen: (denne røra holder til ca 12 wraps)
1 rødløk,
1 boks bogskinke,
1 pakke (200g) Philadelfia naturell
1 pk Creme Fraiche.
Gjerne også litt fersk kruspersille, men dette kan sløyfes.

Jeg bruker min supre Quick Chef III til denne jobben, men du kan også hakke "manuelt" eller bruke en kjøkkenmaskin (men ikke hakk for mye!!)



Smør denne røra utover wrapsen, rull sammen og skjær opp i små biter. Nydelight! (Røra tilsvarer maaaaange wraps, så her har du masse til overs. Jeg smører som oftest på vanlige tortillas til ungene, de elsker det:D



Disse kan også serveres som tapas, med soft tortillas. Skinka kan byttes ut med røkelaks, og ha i litt sitronpepper og sitronsaft. Mange kombinasjoner. Kan tenke meg at det også smaker godt med kylling, men det har jeg ikke fått prøvd ut ....enda..

Cupcakes kurs!!

Jeg var så utrolig heldig å få være med på et av Manuelas ( Passion4baking ) cupcakeskurs under Matfestivalen her i Ålesund.


Egentlig skulle jeg dra sammen med søsteren, men hun fikk ikke plass:(  Så jeg endte opp med å reise alene. Det var suuperkjekt! Mange bakeglade damer og jenter i alle aldre med en og samme interesse: Søtsaker og med mål om å brillijere i cupcakes-pynting!
Manuela er en herlig rosa sjel! Dette sier jeg fordi hun rett og slett elsker rosa, og dette lyser igjennom på lang vei.  "Rosa gjør livet litt lysere" er vel Manuelas motto slik jeg har skjønt det...
Jeg ankom nm-teltet og tenkte: SKAL VI VÆRE I ET TELT??






Så snart jeg kom inn der vi skulle være, var det fint laget til med rosa pynterier og en herlig stemning. Kjekke damer som delte erfaringer med det de hadde bakt hjemme ( for jeg var ikke alene om å ha med meg "mislykkede" muffins...) Manuela som tok seg god tid til å hilse på oss hver enkelt av 50 (!?) som var der.  Her følte jeg meg hjemme:)




Vi fikk lære å lage en enkel grunnoppskrift på vanilla cupcakes, Angel feather icing, Belgisk sjokoladekrem og hvit sjokoladekrem. Herlig! Når hun hadde vist oss, fikk vi bruke det vi ville av utstyret hun hadde med seg. DET VAR IKKE LITE!


Mange forskjellige tipper, Rolling pins, silikonformer, stempel, perler, pynterier fra Dr.Oetker, fondanter og kremer som vi fikk bruke til å pynte våre medbragte cupcakes.
Slik ble mitt resultat:


Slik fikk de iallefall se ut en halvtimes tid.. Da jeg skulle kjøres hjem, var jeg så lur å sette kaketina mi på dashbordet i bilen...og plutselig sklei hele greia og raste på dørken.. Flott det!
CupCakeCrash!

fredag 9. september 2011

Knekkebrød

Sett ovnen på 160 grader.
Til 2 brett (langpanner) med knekkebrød trenger du:

2 dl solsikkekjerner,
1,5 dl linfrø,
1 dl sesamfrø,
0,5 dl gresskarkjerner,
2,5 dl kruskakli,
2ss fiberhusk,
1ts salt,
 og 5-6 dl vann.


Denne gangen doblet jeg faktisk oppskriften, for å slippe å lage knekkebrød så mange ganger i uken. Både jeg og sambo går på lavkarbo for tiden, og er "lavkarbo-brød-leie". Jeg doblet oppskriften, som sagt, og fikk faktisk 5 brett med knekkebrød av det.
Fiberhusk får man på dagligvarebutikker med bra utvalg, f.eks Meny, men også på helsekost.

Enkelt og greit måler man opp alt det tørre i et litermål (ikke bli forvirret av at jeg har doblet oppskrifta her nå da)
Fiberhusk er det "pulveret" du ser på toppen der. Fiberhusk binder "deigen" sammen.
Jeg pleier å blande sammen det tørre først, og deretter har i vannet mens jeg rører godt. Så skal "deigen" stå i ca 5 minutter, for Fiberhusken gjør røra tykkere. Blir det for tykt, ha i mer vann. Dette må man bare føle seg litt fram med. Men mellom 5-6 dl vann er nok til det jeg har oppgitt av frø.






Fordel deretter røren utover en langpanne med bakepapir.






Sett midt i ovnen, stek i 10 minutter, ta de ut og lag passelige ruter med f.eks en pizzaskjærer, og stek videre i 50 minutter. (dette varierer fra ovn til ovn, man må prøve seg litt fram.) Noen ganger er det slik at mine har blitt litt for lite stekt, og er myke, da hiver jeg de inni igjen på varmluft noen minutter, men PASS PÅ, så de ikke blir svidd;)
Enjoooy!